Seminar: Participatory Modelling - ENTFÄLLT

Dozent:innen: Prof. Dr. Petra Ahrweiler; Blanca Luque Capellas
Kurzname: S Techniksoziologie
Kurs-Nr.: 02.149.16911
Kurstyp: Seminar

Voraussetzungen / Organisatorisches

Zielgruppe:

  1. Bachelor Studierende im Studiengang Soziologie (Kernfach) [po 2011, 2016]
  2. Bachelor Studierende im Studiengang Soziologie (Beifach) [po 2016]
  3. Bachelor Studierende im Studiengang Wirtschaftspädagogik (Schwerpunktfach "Sozialwissenschaften")

Stellung im Studiengang:

  1. B.A. Soziologie Kernfach: Modul "Wahlveranstaltung Soziologie (Vertiefung)" [po 2011]
  2. B.A. Soziologie Kernfach: Vertiefungsveranstaltung im Modul "Vertiefungs- und Wahlveranstaltungen 1" [po 2016]

bzw.

  1. B.A. Soziologie Kernfach: Vertiefungsveranstaltung im Modul "Vertiefungs- und Wahlveranstaltungen 2" [po 2016]
  2. B.Sc. Wirtschaftspädagogik Schwerpunktfach "Sozialwissenschaften": Modul "Aufbaumodul Soziologie"

Anwesenheitspflicht

Wer in der ersten Sitzung unentschuldigt fehlt, gibt damit seinen Platz frei. Eine vorherige formlose Entschuldigung bei der Lehrperson per Mail genügt. Es ist kein ärztliches Attest erforderlich.

Inhalt

Description:
Social Simulation is a type of modelling for social scientists which has been gaining interest as a result of extremely affordable computing power and a rising interest in complex systems methods and approaches to understanding the world. Social simulation helps to develop a deeper understanding of social and economic issues and problems, centering on “complexity” ideas: evolution, adaptation, nonlinear behavior, emergence and self-organization. These approaches have become essential tools for social scientists in a wide range of fields, sociology, economics, cognitive psychology, organizational theory, political science and geography.

Social simulation can be supported by participatory modelling methodologies, where different stakeholders involved on the social reality that wants to be simulated take part in the modelling process. Participatory modelling allows modellers to better understand the social dynamics by representing them in a simulation. Moreover, social simulation can be used with the participant stakeholders to evaluate possible future scenarios, and doing so new situations and solutions are reached. Thus, this approach is also useful for participatory policy making purposes.

This seminar offers an introduction to participatory modelling and the methods used in it.

Learning outcomes:
Students will be introduced to participatory modelling and a range of techniques aimed at addressing problems of public interest from this perspective.

  1. Students will have a clear idea of the objectives and scope of the participatory modelling perspective in addressing problems of public interest related to new technologies and socio-ecological problems.
  2. Students will have the basic knowledge about how to implement participatory systems mapping (including fuzzy cognitive mapping), serious games and computational modelling to address problems of public interest related to new technologies and socio-ecological problems.

Zusätzliche Informationen

In den Modulen 09 und 10 (Kernfach) bzw. Modul 06 (Beifach) müssen jeweils ein Vertiefungsseminar und eine Wahlveranstaltung belegt werden. 

Pro Modul muss in einem der Seminare eine Hausarbeit geschrieben werden. Das Thema der Hausarbeit ist im Vorfeld mit der Betreuungsperson abzusprechen. Die Annahme von Hausarbeiten, deren Thema nicht im Vorfeld besprochen wurde, kann abgelehnt werden. Dies ersetzt nicht die Anmeldung zur Prüfungsleistung in Jogustine.

Weitere Informationen zu den Vertiefungs- und Wahlveranstaltungen finden Sie hier: https://www.soziologie.uni-mainz.de/studienverlauf-und-modulhandbuecher/ 

Weitere Informationen zur Anfertigung einer Hausarbeit finden Sie hier: https://www.soziologie.uni-mainz.de/files/2020/08/Handreichung-zur-Anfertigung-von-Hausarbeiten.pdf